۱۳۹۲ خرداد ۲۷, دوشنبه

رویاها و تاثیرات آنها بر زندگی بشری



ر
ویا و رویارویی دیدگاه‏ها
(قسمت اول)
 هم‏چون بسیاری از موضوعات باطنی دیگر اختلاف نظرهای زیادی در دیدگاه‏های ارائه شده
پیرامون رویا وجود دارد. مردم موضع‏گیری‏های مختلفی نسبت به رویا دارند. بعضی‏ها آن را جدی می‏گیرند اما اكثر مردم توجه چندانی به آن ندارند.
 در مورد اثر رویا در زندگی انسان می‏توان به تأثیرات مختلفی اشاره كرد و مصداق‏های متعددی را برشمرد اما برای شروع، شاید ذكر همین نكته كافی باشد كه اغلب بزرگان بشری در رشته‏های ظاهری و باطنی كسانی بوده‏اند كه مسیر رویای برتر خود را دنبال كرده‏اند. آنها سرانجام به جایی رسیدند و كاری را كردند كه قبلاً رویایش را دیده بودند. اما با این حال نظرات مختلفی درباره رویا ارائه شده است كه بعضی از آنها تفاوت زیادی با یكدیگر دارند. فروید، یونگ، آدلر، كوریر، هارت و هر گروه از روان‏شناسان و روان‏كاوان هر كدام موضوع را از یك زاویه تعریف می‏كنند. شرقی‏ها، ساحران، روح‏گرایان و ماتریالیست‏ها هم موضوع را طورِ دیگری می‏بینند. تحقیقات آزمایشگاهی هم درباره توانایی‏های درونی انسان مِن جمله رویا مبهوت مانده است و هر روز حرف جدیدی می‏زند و اعتراف می‏كند واقعیت‏های باطنی (و شاید بیش از همه، رویا) بیش از آن چیزی است كه ما تصور می‏كردیم.
 از طرفی اهمیتی كه ادیان برای رویا و رویابینی قائل شده‏اند بسیار چشم‏گیر است تا حدی كه اكثر پیامبران رویابین بوده‏اند و كلمه «نبی»(1) به معنای كسی است كه رویاهای الهی می‏بیند و انبیاء كسانی بوده‏اند كه از طریق امكان رویا، با غیب الهی در ارتباط بوده‏اند.(2)
 در بعضی از مكتب‏های باطنی نیز موضوع رویا و تأثیر آن در زندگی انسان بسیار مهم شمرده شده و حداقل در سه مكتب اسرارگرا می‏بینیم كه آنقدر به این موضوع توجه شده كه پیرامون آن از دانش رویابینی یا هنر رویابینی سخن به میان آمده است. تولتك، اكنكار و روح‏زایی(احیاء)(3).
 البته قطعاً قدمت هنر رویابینی خیلی بیشتر از تاریخ این مكتب‏ها یا سایر مكتب‏های باطنی می‏باشد و به هزاران سال قبل از این‏ها باز می‏گردد. شاید ریشه همه جریان‏های اسرارگرا و روش‏های مربوطه را بتوانیم در ادیان بسیار كهن بیابیم. از میان سه جریان تعلیمی ذكر شده، آموزش‏های تولتك و روح‏زایی با جدیت فراوان و توأم با واقع‏بینی‏های باطنی به موضوع پرداخته‏اند اما در اكنكار به نسبت، تلاش مهم و واقع‏بینانه‏ای در این باره صورت نگرفته است. به طور كلی نظر مكتب‏های باطنی به نظر ادیان شباهت دارد و رویا را راهی برای ارتباط با غیب (تجربه اسرار) و سفر به جهان‏های دیگر می‏دانند. اما از نظر استادان هنر رویابینی كه تعداد آنها نیز در طول تاریخ محدود بوده است، اثر رویا بر زندگی انسان قاطع و تعیین‏كننده است تا جایی كه آنان به عناوین مختلف گفته‏اند رویاها زندگی را می‏سازند و زندگی، رویاها را به وجود می‏آورد.
 اگر بخواهم مقایسه‏ای منصفانه مطابق آنچه كه درباره‏ی شمنیزم (تولتك) و روح‏زایی طی این سالها دانسته‏ام، بین این دو جریان داشته باشم نتیجه این تحقیق و تفكر چند ساله این است كه بگویم تعلیمات شمنیزم كه خود در مقایسه با بسیاری از مكتب‏های باطن‏گرا از جامعیت و عمق بیشتری برخوردار است، در مقایسه با روح‏زایی مانند جوی آب است در مقابل روخانه‏ای عمیق و عریض. (نه تنها درباره رویابینی بلكه در بسیاری از شاخه‏های علوم باطنی)
 شاید این مقایسه به نظر عده‏ای متعصبانه باشد. خوب در بدو امر حق با آنان است اما وقتی در عمل یا حتی در تئوری به مقایسه بپردازیم آن وقت ممكن است حتی نیازی به قضاوت نهایی هم نباشد چون در هر قدمی از این مقایسه نتیجه‏ای بدست می‏آید كه برای یك ذهن عاری از تعصب یا حتی كم تعصب كفایت می‏كند تا متوجه عظمت نهفته در این آموزش‏ها گردد بنابراین در توضیح مطلب، محوریت حرف‏هایم را تعلیمات روح زایی (احیاء) قرار می‏دهم و موضوع را بیشتر با این دیدگاه دنبال می‏كنم اما مسلماً نگاهم را بر جریانات دیگر باز می‏گذارم.
تالیف :پریا ( شباب حسامی)

پی‏نوشت‏ها:
 1 - در این تعریف انبیاء، رسولان و امامان تفكیك می‏شوند.
 2 - در گفتار جداگانه‏ای نظریات مختلفی كه تاكنون درباره رویا ارائه شده است، بیان می‏شود.
 3 - روح‏زایی(هنرهای ماورائی) عنوان آخرین و جدیدترین مكتب باطنی است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر